Tipsen kommer från artister som spelar för barn och unga (bild: Micaela Gustafsson).

TIPS TILL ARRANGÖRER UTAN EGEN SCEN:

Musiker som spelar uppsökande kommer till någon annans arbetsplats och ska iscensätta SIN arbetsplats. Det kan till exempel vara en skola, en förskola eller ett äldreboende. På denna arbetsplats pågår en annan verksamhet samtidigt som musikern ska uträtta sitt arbete.

Här möter musikern ofta följande utmaningar:
- Publik som inte är van vid att titta på scenkonst
- Lokaler som inte är ämnade för scenframträdanden
- Arrangörer som saknar vana av att arrangera scenframträdanden

Här följer därför några tips på hur du som är ovan arrangör kan skapa bra förutsättningar för den musiker som tillfälligt arbetar hos dig:

INNAN FÖRESTÄLLNINGEN

Erbjud parkering
Var er gästparkering finns är viktig information för artisten, som ofta har mycket utrustning med sig. Undvik om möjligt att boka in er musikföreställning på en städ-dag.

Utse en kontaktperson
Se gärna till att en person på plats är ansvarig för mötet med artisten, och att personalen i verksamheten vet att artisten ska komma. Artisten kan behöva bärhjälp eller hjälp med att öppna och stänga dörrar, eller grindar, ifall arbetsplatsen är en förskola.

Ha koll på elen
Att någon på plats vet hur man sköter belysning och el i det rum uppträdandet ska äga rum underlättar. På förskolor kan det vara bra att ta bort barnskyddet ur el-uttaget så att artisten kan plugga in sin kontakt, eller se till att man vet var verktyget som man gör detta med finns.

Erbjud kaffe och avsides toalett
Ge gärna artisten tillgång till en toalett i närheten av logen, så hjälper du artisten att bevara mystiken kring framträdandet. Det är trist att stå i toakön med sin publik i full föreställningsmundering.

Utrusta logen
I rummet där artisten ska byta om behöver det finnas bord, stol, spegel, bra belysning och gärna klädhängare eller krokar för kostymer.

Förbered scenrummet
Visa artisten till rummet där framträdandet ska äga rum och planera var publiken ska sitta i samråd med artisten. Undvik om möjligt att förlägga föreställningen till ett rum där det hänger pynt i taket som inte går att flytta, då det påverkar akustiken. Om platsen är en förskola - försök att neutralisera rummet genom att t.ex. täcka leksaker med filtar och vända på bokhyllor. Se också till att rummet inte är ett "genomgångsrum", så att föreställningen får spelas ostört.

Förekom inte upplevelsen
Undvik adjektiv när ni presenterar föreställningen, i stil med ”den fantastiska artisten”. Låt publiken själva avgöra vad de tycker!

UNDER FÖRESTÄLLNINGEN

Redan när insläppet börjar går artisten in i sin scen-persona och har börjat sitt arbete med att skapa en föreställning. Då finns det vissa saker man som arrangör kan göra för att stötta artisten och hindra att ”förtrollningen” bryts:

Samordna insläpp
På förskolor och skolor är det ofta flera avdelningar eller klasser som ska ta del av föreställningen, och om en kommer innan den andra så blir det svårare för de som kommit tidigt att behålla fokus. Försök därför att se till att alla kommer samtidigt. Föreställningen börjar redan när man går in i rummet!

Var en god förebild
Som pedagog på förskolan eller personal på äldreboendet är du en viktig förebild. Försök om möjligt att delta i publiken, istället för att göra annat arbete samtidigt. Det finns ett stort värde i den delade upplevelsen och när till exempel personer med demens glömmer upplevelsen kan du som personal påminna igen; nynna på sångerna eller berätta om föreställningen. Är spelplatsen en förskola kan det vara första gången publiken upplever en föreställning. Visa tydligt hur man beter sig när man är publik genom att t.ex. undvika mobilen och fokusera på föreställningen.

Gör som artisten
Om spelplatsen är en förskola är det viktigt att komma ihåg att små barn kan ha svårt att koncentrera sig om det händer andra saker samtidigt som föreställningen pågår. De kollar in pedagogens beteende under upplevelsen för att förstå hur man gör. Du kan stötta barnens fokus genom att t.ex. hjälpa till när artisten gör lekar. Gör som artisten så förstår barnen lättare.

Undvik att fotografera
En föreställningsupplevelse bygger på koncentration. Att ställa sig framför publiken och fotografera kan därför störa mötet. Om man som arrangör vill dela med sig av upplevelsen kan man istället be artisten om en länk till nedladdningbara bilder och videoklipp.

Maria Llerena är av många artister som regelbundet spelar för barn och äldre.

EFTER FÖRESTÄLLNINGEN

Säg tack och hejdå
Det är trevligt om någon från personalen kommer fram och tackar och säger ett ordentligt hejdå efter föreställningen, för ett tydligare avslut.

Ge en smart present
Det är jättekul att man som arrangör vill ge en present! Men fundera gärna på vad som är en rimlig present till en omkringresande artist, vars blombukett kanske hinner vissna på vägen hem. En donation till en välgörande förening är tips på en bra present. OCH - om förskolebarnet gör en fin teckning eller har tankar efter föreställningen - dela gärna med er av detta till artisten!

Avsätt tid för avslut
Det är bra om föreställningen planeras så att publiken inte måste gå och äta direkt efter, utan kan få möjlighet att komma fram och möta artisten, röra vid instrument och ställa frågor. Det skapar ett fint avslut på föreställningsupplevelsen och båda parter får ett fint möte utanför föreställningens ramar.

Hjälp artisten att sätta gränser
Är spelplatsen en förskola eller skola - se till att barnen inte river scenografi eller tar rekvisita. Det är svårt för artisten att vara sträng i sin scen-persona. Hjälp sedan barnen lämna rummet. Om barnen är kvar i rummet när artisten river förstörs illusionen och arbetet tar mycket längre tid. Därför är det också bra att planera så att föreställningen inte ligger kloss i kloss med en mat- eller sovstund i samma rum.

Hjälp artisten ut
Glöm inte att hjälpa artisten ut ur byggnaden genom att t.ex. hålla upp grindar och dörrar.

Hjälp publiken att få en rikare upplevelse
Fråga gärna artisten om möjligheten att följa upp upplevelsen – t.ex. genom att lyssna på musiken eller titta på videos från föreställningen i efterhand.

Lär barn vad musik är
Inom förskolevärlden kallas ofta alla föreställningar för ”teater”. Vi vill därför slå ett slag för ordet ”musikföreställning”. Vi lär upp en ny livepublik och en fin musikupplevelse hjälper barnen att uppskatta livemusik lika mycket som en dålig upplevelse avskräcker dem från att vilja utforska den världen igen.

Lycka till med er föreställning!

Musikföreställningen Ayshe (foto: Johan Bergmark).